Tuesday 27 January 2015

16 Terbunuh Dalam Demonstrasi Memperingati Revolusi

Sekurang-kurangnya 16 orang terbunuh di seluruh Mesir pada hari Ahad semasa protes menandakan ulang tahun keempat revolusi 25 Januari, yang mengakhiri pemerintahan autokrasi Presiden Hosni Mubarak.
Dalam satu kenyataan, Kementerian Kesihatan Mesir berkata 16 orang terbunuh dan 38 orang lain cedera.
Perikatan Kebangsaan bagi Pertahanan Kesahtarafan Mesir berkata 15 penyokongnya telah terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan polis.
Screenshot (618)Beribu-ribu orang Mesir turun ke jalan dan akhirnya turun di Dataran Tahrir di pusat bandar Kaherah untuk membantah kekejaman polis.
Empat tahun lalu, ramai penunjuk perasaan terbunuh dan tercedera oleh pasukan keselamatan, demonstrasi tidak lama telah berkembang menjadi sebuah pemberontakan sepenuhnya, di seluruh negara yang menuntut perubahan rejim.
Hosni Mubarak terpaksa berundur pada 11 Februari tahun yang sama di bawah tekanan awam, menyerahkan kuasa kepada tentera.
Satu fasa peralihan berakhir dengan pemilihan Morsi, Presiden pertama yang dipilih secara demokrasi Mesir, malangnya, Morsi telah digulingkan oleh rampasan kuasa tentera pada 3 Julai 2013.
Beribu-ribu penyokong Morsi telah terbunuh, ditangkap dan dipenjara sejak rampasan kuasa tersebut.
Sempena ulang tahun ke empat revolusi, penyokong-penyokong Morsi telah berhimpun di Dataran Tahrir yang merupakan jantung, simbolik kepada pemberontakan.
Mereka mengangkat gambar beliau, walaupun pasukan keselamatan melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan protes, termasuk di Dataran Ramses Kaherah.
Ketegangan telah lama meningkat di Mesir dengan kematian seorang penunjuk perasaan wanita yang ditembak pada hari Sabtu lalu berhampiran Dataran Tahrir.
Screenshot (619)Agensi berita MENA melaporkan, 22 kereta perisai telah diletakkan di Dataran Square dan jalan-jalan ke dataran itu telah ditutup.
Pasukan keselamatan telah juga dihantar ke Dataran Rabaa, di timur laut Kaherah, lokasi di mana ribuan penyokong Mursi terbunuh pada bulan Ogos 2013, sebulan selepas tentera menggulingkan beliau.
Morsi dan para pemimpin Ikhwan yang lain kini menghadapai perbicaraan dengan pelbagai dakwaan, dari tuduhan menghasut keganasan sehingga dituduh bersekongkol dengan kumpulan militan Palestin Hamas terhadap Mesir.
Mereka menafikan segala tuduhan itu.
Walaupun tindakan keras keselamatan terhadap setiap demonstrasi jalanan, namun tentengan terhadap pkerajaan Mesir yang disokong tentera tidak padam.
Dalam ucapan di televisyen pada hari Sabtu, Presiden Abdel Fattah al-Sisi memuji keinginan untuk perubahan yang ditunjukkan oleh rakyat Mesir pada empat tahun lepas tetapi berkata ia akan mengambil kesabaran untuk mencapai semua “matlamat revolusi itu”.
Sisi mengumumkan pelan tindakan untuk demokrasi selepas menjatuhkan Mursi tetapi kumpulan hak asasi manusia menuduh bekas ketua perisikan tentera di bawah Mubarak itu hanya memulihkan kembali pemerintahan kuku besi kepada negara Arab yang paling ramai penduduk.
Pembangkang berkata undang-undang baru, termasuk menyekat protes, telah meningkatkan semula keinginan dalam pemberontakan, apabila beratus-ratus mati apabila mereka bertempur pasukan keselamatan bertempur
Share:

0 comments:

Post a Comment

fb admin

STEVIA PREMIUM 5 DALAM 1

GANTI GULA,
SAYA TITIK DALAM TEH O PUN SEDAP-
ORDER : 0139299944

Pemanis Semulajadi Pengganti Gula
SIAPA YANG PERLUKAN STEVIA ?
Bayi seawal usia 6 bulan
Orang yang sihat
Remaja
Kanak-kanak
Ibu Bapa yang sudah berusia
Orang yang menghidap sakit kronik
Orang yang sedang menurunkan berat badan
Orang yang ingin kulit cantik
Orang yang takut Penyakit Bahaya

GANTI GULA,
SAYA TITIK DALAM TEH O PUN SEDAP-
ORDER : 0139299944

Pages

onlineshop

0139299944

RM140.00 TERMASUK KOS POS


Pakej Dealer



Theme Support

1 Botol x 15ml - RM50.00

3 Botol x 15ml - RM140.00 ( Auto jadi ahli )

SMS : 0139910717

Taja Pakej Sekotak RM100.00
Anda Dapat:
RM15.00 simpan utk UMRAH
RM25.00 dibayar Cash