Monday 1 June 2015

Umno perlu tegur pemimpin MCA ‘kurang ajar’

Utusan Malaysia hari ini menggesa Umno menegur kebiadapan seorang "pemimpin Cina MCA" yang mendakwa PAS bertindak seperti Taliban apabila mengenakan syarat wartawan wanita bukan Islam perlu berpakaian sopan.

Penolong Pengarang Mingguan Malaysia, Ku Seman Ku Hussain berkata, mempersoalkan cara berpakaian bagi wanita pada acara orang Islam adalah sikap yang agak kurang ajar.
“Saya menunggu pemimpin-pemimpin Umno menegur rakan sejawat mereka dalam MCA. Ini bukan bab politik tetapi menyentuh salah satu slogan yang selalu dilaungkan oleh Umno iaitu perjuangan untuk ‘agama, bangsa dan tanah air’.
Akhbar The Star pada Khamis menyiarkan respons MCA terhadap peraturan pakaian yang dikenakan PAS bagi petugas media muktamar minggu depan, yang menyamakannya dengan Taliban.
Ku Seman berkata kenyataan Pengerusi Biro Publisiti MCA, Datuk Chai Kim Sen (gambar, kiri) itu menyinggung perasaan umat Islam kerana peraturan pakaian tidak menjolok mata bukanlah kod etika Taliban, tetapi suatu etika pakaian sopan dan bermaruah Islam.
Katanya, perkara berkenaan bukanlah sesuatu yang luar biasa atau baharu kerana pihak pengurusan Masjid Negara dan beberapa masjid di sekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya juga mengenakan peraturan serupa kepada pelawat wanita tidak kira Islam atau bukan Islam.
“Mempersoalkan cara berpakaian bagi wanita pada acara orang Islam adalah sikap yang agak kurang ajar. Yang dipertikaikan itu bukan kod etika berpakaian PAS kerana parti itu hanya memastikan etika Islam itu dipatuhi semasa hadir ke acara mereka, yakni acara orang Islam.
“Untuk pengetahuan Cina MCA, orang Islam ada adab susila yang tinggi dan salah satunya ialah mempunyai etika berpakaian yang menghindarkan wanita menjadi sasaran penghinaan.
“Sekiranya MCA menganggap kod etika PAS itu serupa Taliban, maknanya semua pihak pengurusan masjid juga tergolong dalam kalangan Taliban,” katanya.
Beliau berkata, tidak mengapa jika MCA menyerang PAS atas isu politik tetapi bukan dalam isu yang mengaitkan sesuatu yang dituntut oleh syariat Islam.
Katanya, perkara seperti ini tidak sepatutnya diperalatkan MCA kerana peraturan berkenaan bukanlah strategi menarik mereka menganut Islam.
“Ini adalah mempersoalkan agama dan anutan sesuatu masyarakat, sekali gus menyentuh semua orang Islam.
“Kenyataan MCA ini seolah-olah mengajar orang bersikap kurang cerdik dan angkuh.
“Sudahlah hendak ke majlis orang, mahu pula memaksa tuan rumah mengikut cara tetamu yang selalunya berpakaian sesuka hati dan dan tidak beretika,” katanya. – 31 Mei, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/utusan-mahu-umno-tegur-pemimpin-cina-mca-kurang-ajar#sthash.mwvVsjt7.dpuf
Share:

0 comments:

Post a Comment

fb admin

STEVIA PREMIUM 5 DALAM 1

GANTI GULA,
SAYA TITIK DALAM TEH O PUN SEDAP-
ORDER : 0139299944

Pemanis Semulajadi Pengganti Gula
SIAPA YANG PERLUKAN STEVIA ?
Bayi seawal usia 6 bulan
Orang yang sihat
Remaja
Kanak-kanak
Ibu Bapa yang sudah berusia
Orang yang menghidap sakit kronik
Orang yang sedang menurunkan berat badan
Orang yang ingin kulit cantik
Orang yang takut Penyakit Bahaya

GANTI GULA,
SAYA TITIK DALAM TEH O PUN SEDAP-
ORDER : 0139299944

Pages

onlineshop

0139299944

RM140.00 TERMASUK KOS POS


Pakej Dealer



Theme Support

1 Botol x 15ml - RM50.00

3 Botol x 15ml - RM140.00 ( Auto jadi ahli )

SMS : 0139910717

Taja Pakej Sekotak RM100.00
Anda Dapat:
RM15.00 simpan utk UMRAH
RM25.00 dibayar Cash